Tysklandstur 2008 - Frankrike ... tilbake til Tyskland, Rhin, Schwartzwald...

Fra Saar-området kjørte vi tilbake til Mosel og fløt med den over til Frankrike, ja, vi kan nesten si at vi fløt, for han der oppe hadde åpnet alle slusene. Som vi sier på godt nordnorsk; "Det pessregna". Etter mye om og men kom vi til en by med bobilparkering. Det er ikke så enkelt å kjøre i Frankrike som i Tyskland, skiltingen er dårligere og trafikken styggere, i hvertfall i dette området. Det var ikke bare været som var grått og trist, men bebyggelsen var også grått og dårlig vedlikeholdt. Folkene her snakket kun fransk. Vi prøvde oss både med engelsk, tysk og spansk, men de forstod ingenting. Det var både på butikker, bensinstasjoner og kafeer.

I byen Pont-a-Mousson var det en flott parkering med strøm, dusj og alt det andre for bare 5 ?, og like ved elva. Da vi kom var været ganske bra, så vi vandret litt i byen.
12 frpontamouson 003  11 frpontamouson 002  10 frpontamouson 001
Men neste morgenen var været heller dårlig, så vi startet videre sørover etter motorveien mot Besancon og fant en fin parkering i byen Baume-les-Dames, like vest for Basel. Her ble det etter hvert nesten helt fullt, ca 30 biler. Det regnet hele natten. Lørdag 1. nov kjørte vi motorveien til Rhin-dalen på fransk side, Alsace. En del av motorveiene i Frankrike er gebyrbelagt, og ca 25 km kostet 7 Euro, ca 60 kr. Vi bestemte oss for å besøke vinområdet som ligger opp mot fjellet i Rhindalen. Været spilte ikke på lag, det var tåke, så vi fikk ikke se den flotte utsikten som er her. Først ville vi besøke et marked i byen Thann, noe som er der hver lørdag, men ikke 1. nov. da er det helligdag i katolsk område, Alle-helgens-dag. Derfor var det også ikke så enkelt å finne de parkeringene hos vinbøndene som var beskrevet i ADAC-boka. Men vi hadde flaks og fant en i Voegtlinshoffen.
13 frvoegtlinshoffen 001 17 frvoegtlinshoffen 006 14 frvoegtlinshoffen 002  15 frvoegtlinshoffen 003  15 frvoegtlinshoffen 004  16 frvoegtlinshoffen 005
Vi fikk prøvesmake mye god vin og ble vist om i vinkjelleren. Det ble selvfølgelig kjøpte noen flasker. Ved vinkjøp var parkeringen gratis, de er smarte de. Her i dalen snakket flere litt engelsk eller tysk, og vinbonden snakket perfekt tysk. Vi ble anbefalt en restaurant like borte i vegen, og der var det nesten fullt, men et bord for to var ledig. Både maten og vinen smakte fortreffelig, dette kan franskmenn.

Søndag kjørte vi ned til Rhin, og nordover langs Rhin gjennom mange småe koselige byer. Her er folk glade i farger, husene var i alle mulige farger og godt vedlikeholdt. Forresten det vi har sett her i Rhin-dalen inntil nå, er velstelte byer og hus.
18 frvedrhin 001  19 frvedrhin 002  20 frvedrhin 00321 frvedrhin 004

Vi kjørte over til tysk side av Rhin-dalen, og parkerte i byen Breisach like ved elven. Der så en meget sjelden bobil.23 debreisachrhin 002  22 debreisachrhin 001

Mandag kjørte vi til Schwarzwald, og fant en parkering hos en vinprodusent i byen Sasbachwalden, som er en meget flott og koselig by. Været var flott, og vi tok syklene fatt, først en kort tur på super'n, så en sykkeltur til nabobyen, 5 km unna.
24 desasbachwaldenschwartzwald 001   25 desasbachwaldenschwartzwald 002  26 desasbachwaldenschwartzwald 00329 deswartzwald 03  28 deswartzwald 02  27 deswartzwald 0130 deswartzwald 04  31 deswartzwald 05  32 deswartzwald 06

Vi ønsket egentlig å bli en natt til her, men neste morgenen var det tett tåke, så vi startet mot Stuttgart. Vi kjørte på de småveiene, som ofte er mye koseligere enn motorveien. Det bar ganske bratt oppover. Når vi kom opp i høyden, smilte sola til oss igjen, men nede i dalen var tåka tett som grøt. Oppe på knappe 950 m hadde vi en fantastisk utsikt over Rhin-dalen, og det var en trolsk stemning over det hele, naturen lå i svak disme med tykk tåke i dalbotn. Her kunne et norsk troll trives.

Pa motorveiene kunne vi ofte se det som kalles for "Elefanten-renn"
40 deelefantenrenn 02

Neste natt overnattet vi hos noen venner, og om kvelden ble det et herlig bad i deres nye installerte boblebad, herlig? Onsdag formiddag ble ruta lagt mot Berlin, og vår venner anbefalte oss å dra via Heilbronn. Det var et tipp som vi ikke angrer på at vi fulgte. Her var det flott natur med vinberg i alle høstens flotte farger. Vi stoppet og tok dagens trim opp over bakkene mellom vindruene, som smakte utmerket. Det er tillatt å smake på druene, men ikke å samle med seg hjem. Sola skinte fra skyfri himmel og det var utsikt mot til Stuttgart, men pga disme så vi se ikke så langt.
33 devinberg 01  35 devinberg 03  34 devinberg 0236 devinberg 04  38 devinberg 06
Vi snakket med noen av vindyrkerne, og fikk mye interessante informasjon om druedyrkingen. Det er kvote på druemengden, og jo brattere bakke druene står i, jo bedre kvalitet blir det på druene.

Sola fulgte oss hele dagen. Vi kjørte videre på motorveien via Nürnberg til Kulmbach, og da det var mørk kveld. Når man er i Bayern må man jo ut å smake på øl. Her står det jo et ølbryggeri på nesten hvert hjørne. Byen hadde ca 45 000 innbyggere og hadde 3 store bryggerier og et utallige småe private bryggerier. Vi fant en trivelig "kneipe" i en ombygd gammel brannstasjon, der de servert det lokale ølet Kulmbacher og gode rimelige middagsretter. 41 debierDessverre så hadde vi spiste middag underveis, så det ble bare et par øl og litt prating med folk. Vi bestemte oss for å gå tilbake hit neste dag for å spise. Men når tåke igjen lå i hode på oss når vi våknet neste dag, bestemte vi oss for å kjøre videre.

Torsdag 6. nov. kjørte vi inn på gårdsplassen hos våre venner Kiepers i Bestensee, og her har vi mange venner og bekjente. Denne helgen ble mange trivelige kveldstimer i grillhuset deres. Vi ble her til mandags morgenen.